Doğa bekçiyle değil, sevgiyle korunur.  

“SUBHİ ZİY ÖZBEKKAN” KONSERİ
 
 
“SUBHİ ZİYÂ ÖZBEKKAN” KONSERİ
 
YAVAÇCA’NIN DANIŞMANLIĞINDA PERA MÜZESİ  “TÜRK MÜZİĞİ KONSERLERİ”
 
YENİ SEZONUNU “SUBHİ ZİYÂ ÖZBEKKAN” KONSERİYLE TAMAMLADI
 
Ayten Yavaşca /İstanbul (Efece Haber) - Suna-İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi Prof. Dr. Alâeddin Yavaşca danışmanlığında ve Sinan Sipahi koordinatörlüğünde düzenlediği Türk Müziği Konserlerinin yeni sezonunu 28 Aralık Pazar günü saat 15:30’da Pera Müzesi Oditoryum Salonu’nda gerçekleştirdiği“Subhi Ziyâ Özbekkan” konseriyle tamamladı.
 
 
Türk müziğinin tarihsel, kültürel, geleneksel, sosyolojik, antropolojik, felsefî, edebî yönlerini sunuş ve sohbetlerle sunulduğu ve sunuculuğunu Osman Nuri Özpekel’in yaptığı günümüzün usta yorumcuları ve sâzendelerinin, büyük bestekârların seçme eserlerini seslendirdikleri programların bu ayki misafir solistleri Cumhurbaşkanlığı Klasik Türk Müziği Korosu solistlerinden Münip Utandı ve Demet Gürsoy’du.
Suna ve İnan Kıraç Vakfı Genel Müdürü M.Özalp Birol’un yaptığı açılış konuşması ile başlayan salonun tamamıyla dolduğu konsere İnan Kıraç, Cengiz Solakoğlu ve çok sayıda seçkin davetli katıldı.
 
 
Ud virtüözü Osman Nuri Özpekel’in sunduğu konserde Özpekel’in eserlerle ve Subhi Ziya Özbekkan ile ilgili verdiği bilgi ve anekdotlar her zaman olduğu gibi seyirciler tarafından ayrı ilgi gördü.
 
 
 
“Hacı Ârif Bey ve Lemi Atlı'dan sonra geleneksel Türk müziği bestekârlarının son halkalarından biri olan Subhi Ziyâ Özbekkan’ı, hâtıraları ve eserleri ile anacağımız konserimize hoş geldiniz” diyerek ilk eserin anonsunu yapan Osman Nuri Özpekel’in bestekâr hakkında eser aralarında verdiği bilgilerden bazıları:
“Bestekârlığa kırk iki yaşında, Hüzzam makamında bir İlâhi denemesi ile başlayan Subhi Ziyâ Bey’in ilk din dışı bestesi, sözleri Fâzıl Ahmed Aykaç'a ait olan ‘Neden hiç durmadan sevmiş’ güfteli Uşşak makamındaki şarkısıdır. Bunu tâkiben yine Uşşâk makamındaki "Gücendi biraz sözlerime münfail oldu" ve sonra da sözleri büyükbabası Sâmi Paşa'ya ait olan Sabâ makamındaki:
 
Semt-i dildare bu demler güzerin var mı sabâ
Dil-i hasret-zedeye nev haberin var mı sabâ
 
güftesiyle başlayan şarkısını bestelemiştir.”
 
Özpekel Subhi Ziya Özbekkan’ın bestelerinin notalarını yazanların başında öğrencisi Alâeddin Yavaşca’nın olduğunu söyleyip Alâeddin Yavaşca’nın hocası Subhi Ziya Özbekkan için yaptığı değerlendirmeyi izleyicilerle paylaştı.
 
İşte Yavaşca’nın hocası hakkında yaptığı o değerlendirme:
“Çok kültürlü bir şahsiyet olan Subhi Ziyâ Bey her yönüyle bizim pîrimizdir. Avrupa’ya yaptığı seyâhatlerden dolayı Avrupa düşünce tarzını öğrenmiş, Fransızca’yı ana dili gibi konuşan, Arapça, Farsça ve İngilizce’yi ileri derecede bilen, bunun yanı sıra Türk mûsıkîsinde lirizmi muhafaza ederek, o istikamette katkıda bulunan ve İstanbul şîvesinin özelliğini en iyi bilip tatbik eden bir kişiydi. Güfteleri seçmedeki titizliğinin
yanı sıra, güftelere giydirdiği müzik de aynı derecede başarılı olmuştur. Seçtiği şiirleri çok güzel bir şekilde müzikle donatır, hissiyâtını eserlere tamâmen yansıtırdı. Hacı Ârif Bey ekolünü 20. yüzyılda en temiz şekilde devâm ettirmiştir. Klasik üslûbu çok güzel olarak zamanın anlayabileceği şekle getirmek sûretiyle halka ve radyo sanatçılarına aktarmasını bilmiştir. Ses sanatçıları ve dinleyenlerce, eserleri her zaman tercih edilen bir bestekâr olmuştur ve bütün eserlerinin san’at değeri çok yüksektir. Dile ve mûsıkîye çok hâkimdir. Geçkileri de ustacadır ve hiçbir prozodi hatası yoktur. Yüksek lirizminin yanında hissiyatını tamâmen eserlerine yansıtmıştır. Bestekârlıkta, mûsıkî zevkini bana o öğretti. Subhi Ziyâ Bey, hayatımda ve indimde yeri hiçbir zaman doldurulamayacak bir insandır.”
 
Özpekel eser aralarında verdiği bilgilerden Yavaşca için de sürpriz olan bir başka tespiti şöyle anlattı:
“Sırada güftesi Reşat Özpirinççi’ye âit ve muhtemelen ilk defa dinleyeceğiniz Hicâz makamında bir şarkı var değerli dinleyenler,
Az önce sizlere, bestekârımızın en çok takdîr ettiği üstadların Dede Efendi, Hacı Ârif Bey ve Mustafa Çavuş olduğunu belirtmiştik. Bunlar yazılı kaynaklardan edinilen bilgiler idi. Fakat elimizde bulunan bir notada kendi el yazısı ile Subhi Ziyâ Bey yazdığı şu not ile iki büyük bestekâra olan hayranlığını da teslîm etmiş:
‘Kâ’bına yetişilmez büyük üstâd Şevki merhûmun izini tâkib ettiğim bu eserim, Âlâeddin Yavaşca dostumun takdîrini kazanırsa ne mutlu bana.’
17 Kasım 1959 İmza: Subhi Ziyâ Özbekkan
Sayın hocam, pîrim dediğiniz Subhi Ziyâ Bey sizin takdîrinizi kazandığı takdirde mutlu olacağını söylüyor bu sizin için nasıl bir mutluluktur idrâk edemiyoruz.
 
Efendim şimdi bu şarkıyı Demet Gürsoy’dan dinliyorsunuz:
 
Beni güldürmedin âlemde ey yüzü mâhım”
Hocası hakkında Yavaşcanın yapmış olduğu değerlendirme ve bu tespit şüphesiz kültür hizmeti niteliğinde belgesel özelliği taşıyan “Pera Müzesi Türk Müziği Konserleri”nde birçok özelliğiyle beraber izleyicilerle paylaşılan ve ortaya çıkarılan önemli şeylerden biriydi.
 
Bestekârla ilgili bilgi ve anekdotlarla konser devam etti.
Pera Müzesi’nde 25 Ocak 2015 Pazar 15:30 da Oditoryum Salonu’nda gerçekleşecek olan “Sadeddin Kaynak” eserlerinin seslendirileceği konserin misafir solisti, Ankara Radyosu’nun değerli solistlerinden Güler Basu Şen olacak.
Münip Utandı ve Demet Gürsoy’un; Osman Nuri Özpekel (Ud),
Taner Sayacıoğlu (Kanun), Lütfiye Özer (Kemençe), Volkan Yılmaz(Ney),
Volkan Ertem (Viyolonsel) refakatinde icra ettiği
 
Suhi Ziyâ Özbekkan besteleri:
Eser Adı                                                        Makam Solist
Sabâ Medhal-Alâeddin Yavaşca………………   Sabâ Saz
Ey bad-ı saba yar ile vuslat ne zamandır……….Sabâ M.Utandı&D.Gürsoy
Semt-i dildare bu demler güzerin var mı saba… Sabâ Demet Gürsoy
Her şey bu zaman evinde na-çar geçer…………Uşşak Münip Utandı
Dökülmüş zanbak gibi perişan leylak gibi………Uşşak Münip Utandı
Boş kalbimi bir hatıranın gölgesi bekler………   Bûselik Demet Gürsoy
Feryad ediyor bir gül için bülbül-i Şeyda………. Hüseyni Demet Gürsoy
Hüzzam Saz Semaîsi-Udi Nevres Bey………….Hüzzam Saz
Dönsek mi bu aşkın şafağından………………… Müstear Münip Utandı
Tövbe ettim aşka cana dilde takat kalmadı……. Hüzzam Demet Gürsoy
Titrer yüreğim her zaman yadıma gelsen……… Muhayyer Münip Utandı
Beni güldürmedin alemde neden……………….. Hicaz Demet Gürsoy
Dün gece ye's ile kendimden geçtim……………Hicaz Münip Utandı
Bahçenizde sünbül olsam sevdiğiniz……………Kürdîlihicazkâr Münip Utandı
Bir gamlı hazanın seherinde……………………..Kürdîlihicazkâr Demet Gürsoy
Gönül verdim bir dilbere…………………………  Neva Bûselik M.Utandı&D.Gürsoy
 
 
 

 


Ekleyen Bir Demet Nergis
Tarih 30.12.2014 12:38:37
Yazdır Yazdır
Okunma 1112
Eklenen Yorumlar 
  • Diğer Başlıklar
  • ‘’CUMHURİYET’in IŞIĞINDA BEŞİKTAŞ’’ SERGİSİ AÇILDI
  • SO ART PROJECT & MUCİZEVİ YANSIMALAR
  • ’İKİ DOSTYÜREK, İKİ FIRÇA’’ Resim Sergisi
  • ‘’Zamansız, mekânız, yorumsuz’’ Bir Sergi
  • MARDİN’de İSTANBUL DÜŞLERİ
  • NEŞE SELİ BODRUM SERGİSİ
  • RENKLERLE İLK ADIM SERGİSİ
  • TATİL MODASI
  • Kuşadası ‘’HERYERDE HERKES İÇİN SANAT HAREKETİ ‘’
  • XXL ŞAPKALAR ALTINDA YAZ
  • Son : 10 Gösteriliyor | Devamı ->

     

           

    Bu websitesi 1360x768 pixel'de en iyi görüntüyü vermektedir. http://www.birdemetnergis.com/ ® 2013. Tüm Hakkı Saklıdır.      Site İçeriği İzin Almadan Kullanılamaz.   Tasarım: Linear Yazılım