Her yıkıntı onarılabilir, doğanın yıkıntısı asla…  

İKEBANA
 
 
Sevgi Ünal / İstanbul (Efece Haber) - İstanbul'da bulunan Galapera Kültür & Sanat Derneği'nde Türkan Füsun Güleç tarafından ikebana dersleri verilmeye başlandı.
.
Türkan Füsun Güleç Hacettepe Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı yüksek lisans mezunu olup çalışma hayatına atıldıktan kısa bir süre sonra eşinin görevi nedeniyle Japonya'da yaşamaya başladı ve orada üç sene kadar İkebana kurslarına devam edip İkebana Sensei unvanını aldı. Kendisi Türkiye'de bu işi bilen ve profesyonelce yapan tek kişidir.
 
.
Şimdi ülkemizde fazla tanınmayan İkebana sanatı hakkında Türkan Füsun Güleç'den edindiğim bilgileri ve bizim için hazırladığı iki çalışmanın fotoğraflarını sizlerle paylaşmak istiyorum.
İkebana, Japon çiçek düzenleme sanatıdır. Kelime anlamı "yaşayan çiçek" demektir. Kökü Budizm'den gelir. Hindistan'da insanlar ölülerinin mezarlarına gelişi güzel çiçek koyarlarmış. İkenobo adlı bir rahip bu adeti Japonya'ya götürmüş. Japonlar da düzenli insanlar olduklarından bu tarz ortaya çıkmış. İkebana sadece doğal çiçeklerle yapılır.
 
Yapılan düzenleme bir hafta, on gün yaşar. Ülkemizde çiçekler aranjman denilen bir tarzda tanzim edilir. Fakat dikkat ederseniz bu aranjmanlarda o kadar çok çiçek kullanılır ki karma karışık ve fiyatı fazla olur. Oysa İkebana tarzında az çiçek kullanılır ve bu yüzden hem göz zevkimizi okşar hem de fiyatı daha ucuz olur.
 
 
Türkan Füsun Güleç'in uzmanlık alanı Enshu ekolüdür. Bu ekol yatay stil uygulamasıdır. Moribana adlı kapların içine çivili bir aparat olan kenzan konarak çiçekler onun üstüne saplanır. Ülkemizde ise oasis adlı süngerlere saplanır. En az üç ana dal kullanılır.
 
Dalların yapraklar olabildiğince az bırakılır. Boyları ve açıları çok önemlidir. İkebanada çiçek düzenlemesi aynı tabiattaki gibidir. Yani simetri yoktur. Örneğin doğada bazı dallar kırılmış olabilir bazıları da gayet güzel duruyorlardır. İkebananın felsefesi ve yapılış tekniği öğrenildikten sonra yaratıcılığını ve tabiatta gördüklerini kullanan kişi, çiçeklere konsantre olarak kendi iç dünyasına döner, iç sesini dinler.
.
İkebanada en az üç dal kullanılacağını söylemiştim. Birinci çiçeğin boyu kabın(moribananın) iki katı, ikinci çiçek birincinin üçte ikisi, üçüncü çiçek ise ikincinin yarısı boyunda olmalıdır. İkinci çiçek birinciye 45 derece, üçüncü çiçek ise birinciye 75 derece açıda konuşlandırılmalıdır. Birinci çiçek Yaradan'ı, ikinci çiçek Dünya'yı, üçüncüsü ise insanı temsil eder. Aksesuar olarak kabul edilen diğer çiçek ve yaprakların boyu, açıları önemli değildir. Sadece sayıları tek olmalıdır. Bunlarda üzüntülerimizi, umutlarımızı, eskiden kalan acılarımızı ifade ederiz. Çiçeklerden açanlar geçmişi, goncalar geleceği, açacak olanlar bugünü sembolize ederler.
 
Sanat yaşamın güzelliklerini duyumsamamızı sağlayan bir eğitim biçimidir. Japonya'da sanat eğitiminin amacı yalnız sanat ürünü ortaya çıkarmak değil aynı zamanda aydınlanmaktır. Sanatta bir parça ruh yoksa Japonlar böyle bir sanatı öğrenmeye değer bulmazlar. Çiçek düzenleme sanatı sanattan da öte, derin bir yaşam biçiminin özlü bir anlatım biçimidir. İkebana çalışması sırasında teknik uygulanırken beyin, felsefe uygulanırken ruh beraber kullanılır. Meditasyon yapmış gibi rahatlar, ferahlar insan.
 
Sevgi ÜNAL
 
 
 

 


Ekleyen Bir Demet Nergis
Tarih 17.9.2013 23:07:33
Yazdır Yazdır
Okunma 1658
Eklenen Yorumlar 
  • Diğer Başlıklar
  • Kadın Sorunlarına Heykelli Mesajlar
  • MAYOKİNİ BİKİNİYİ SOLLADI
  • Ressam Prenses Fahrelnissa Zeid
  • YILSONU SERGİSİ
  • KİLİS MERCİDABIK ORTAOKULUNDA GÖRSEL SANATLAR SERGİSİ
  • Şermin Güner & Başka Dünya Yok
  • ADİL OCAK & Gönlümün Arka Bahçesi
  • ATLARIN BÜYÜLÜ DÜNYASI
  • GÖZLERİN ARDINDAKİ ÇOCUK
  • Bahar Çiçekleri Sanat ve Kültür Festivali
  • Son : 10 Gösteriliyor | Devamı ->

     

           

    Bu websitesi 1360x768 pixel'de en iyi görüntüyü vermektedir. http://www.birdemetnergis.com/ ® 2013. Tüm Hakkı Saklıdır.      Site İçeriği İzin Almadan Kullanılamaz.   Tasarım: Linear Yazılım